Krant van Blankenberge | In de Kijker
05/09/2014 - Auteur: Christel Bedert Nathalie en Margot twee vrouwen die van aanpakken weten Onlangs waren we in Blankenberge te gast in de Bed & Breakfast van Nathalie en Margot. De twee ondernemende vrouwen hadden ons uitgenodigd voor een heerlijk ontbijt. Terwijl we ons tegoed deden aan al het lekkers noteerde freelance journaliste Christel Bedert hun succesverhaal ... Mijn trouwe lezers weten het maar al te goed, ik mag dan wel geboren, getogen en woonachtig zijn in Knokke-Heist, ik heb hele goede vrienden wonen in Blankenberge, ik kom er zeer graag op bezoek en ik ga er zeer graag ribbetjes eten, met name dan wel in Den Ouden Ambacht bij Nathalie Bauwens en Margot Decloedt ... Ik leerde het restaurant kennen via 't werk. Nathalie en Margot wonnen enige jaren terug, in 2011, de Horeca Award voor kwaliteit en klantvriendelijkheid. Ik kreeg toen de opdracht even nader kennis te maken met de dames. Tijdens het schrijven van een reportage voor Steps, geraakte ik zo door hun sympathiek verhaal in de ban dat ik kort daarna stantepede met het gezin terug ging om hun lekkere huisaperitief en de onweerstaanbare ribbetjes te proeven, al zijn hun kaart en suggesties gevarieerder dan dit. Sindsdien ga ik er regelmatig ... De dames runnen ook een Bed & Breakfast. Die moest ik ook eens nader komen bekijken. Nathalie en Margot nodigden deze zomer, tussen alle drukte door, Fonz en mezelf uit voor een ontbijt 'parels uit de zee', vers gebakken brood, visslaatje, noordzeegarnalen, zalm ... want we moesten dringend eens wat bijbabbelen. Ik voel me helemaal in vakantiestemming die zomerochtend in de Bed & Breakfast 'Eb & Vloed'. En terwijl ik me tegoed doe aan al dat lekkers vertellen de dames het hoe en waarom en ontstaan van hun restaurant, hun B&B, hun druk gevulde dagen en ... hun toekomstvisie.

Nathalie & Margot
Nathalie & Margot runnen samen de Bed & Breakfast 'Eb & Vloed'.

"Alles begon met de Horeca Award", vertelt ons spraakwaterval Nathalie 'Natje' Bauwens. "Dat heeft Den Ouden Ambacht toen in een stroomversnelling gebracht."

Op de voorbije zomer kijken de ondernemende dames terug als 'heel bijzonder'. "In de winter is het al druk in 'den Ambacht', in juli draaiden we dubbele shiften en stonden de mensen te wachten op een tafel aan de deur. Wij zijn heel blij dat we zo'n zomer hebben mogen draaien maar in de toekomst gaan we een beetje moeten inkorten."

"Wij zijn geen 20 meer, al hebben we wel een goed systeem opgebouwd", zegt Nathalie. "Ik doe de vroege shift, Margot de laten. Ik begin de dag met het klaarzetten van het ontbijt voor onze B&B gasten. Tegen 12 uur 's middags zijn we samen in 'den Ambacht' aan het werk, in de namiddag verwelkomt Margot de gasten thuis, terwijl ik naar Brugge over en weer vlieg om boodschappen te doen. Om 18 uur zijn we beiden terug in het restaurant. Na de service ga ik als eerste naar huis om de volgende ochtend terug paraat te kunnen zijn voor de B&B."

Vorige zomer hebben Nathalie en Margot een foutje gemaakt. "We waren vergeten de reserveringen te blokkeren op onze vrije woensdag ... met andere woorden twee maanden zonder één dag vakantie. Deze zomer hebben we wel op woensdag vrij genomen. Op die dag gaat de telefoon uit en het antwoordapparaat aan, want weet je dat ze anders 's morgens om 7 uur al durven telefoneren om een kamer of tafel te reserveren? Volgende zomer nemen we twee dagen vrij, op dinsdag én woensdag, de winter daarop gaan we ook op donderdag sluiten."

Nathalie en Margot zien het najaar positief tegemoet. "De B&B is volzet tot eind september, de weekends in oktober zitten ook reeds vol, carnaval en een paar weekends in mei volgend jaar zijn ook al gereserveerd", vertelt Margot. "We hebben veel gasten die elk jaar terug komen, veel voor één enkele overnachting. Dat is veel werk maar we pakken alles mee."

Bezoekers aan de B&B zijn zowel koppels als families. "We hebben een tweepersoonskamer met aparte badkamer, maar ons sterkste punt is onze familiekamer geschikt voor twee volwassenen en twee kinderen tot rond de 16 jaar. Die gaat de deur uit voor 100 euro, ontbijt inbegrepen", zegt Nathalie. "De hond mag gratis meekomen, mits de mensen zich houden aan de afspraken. We vragen een bench mee te brengen of een doek. De tuin is vers aangelegd, en dat is niet om pootjes in op te heffen. Katten willen we niet in huis, die geur krijg je bijna niet uit de kamer en sommige mensen zijn echt niet proper. Soms vind ik een pakketje voor de deur en we hebben ooit eens een koppel gehad met twee katten die ze vrij lieten rondlopen aan de ontbijttafel. Dat willen we echt niet meer meemaken."

De logies van de Bed & Breakfast worden iedere ochtend verwend met een heerlijk ontbijt.

Terwijl Margot nog een kopje koffie bijschenkt, laat Nathalie me proeven van een potje verse honing, geleverd door een bevriende imker. "Dit is puur natuur", zegt ze. Ik vind het ontbijtje super lekker en ik ben niet alleen. Het gastenboek loopt over van de complimenten en vorige week nog kregen de dames van een tevreden bezoeker een plantje cadeau.

"Iedereen slaapt hier goed en iedereen eet hier goed", lacht Nathalie. "Veel van onze B&B gasten komen nu al eten in de Ambacht waar we ze gratis aperitief aanbieden, maar de bedoeling is later de B&B uit te breiden tot een Table d'Hôte. De B&B hebben we opgestart met als doel iets omhanden te hebben de dag dat we stoppen met Den Ouden Ambacht, maar we hadden nooit durven dromen dat het nu al zo'n succes zou worden. Nu beschikken we over twee kamers, indien we de toelating krijgen willen we in de toekomst nog iets bijbouwen in tuin."

Met hun restaurant gaan de dames ondertussen nog een tijdje door. "Margot is nu 56", vertelt Nathalie. "In eerste instantie hadden we beslist nog een jaar of vier verder te werken tot haar 60ste, maar op een avond na een paar flessen wijn in onze caravan waar we tijdens onze vrije dagen altijd heen trekken, hebben we beslist geen jaartal op Den Ouden Ambacht te zetten maar verder te doen zolang we kunnen én zolang we het nog graag blijven doen. We zijn al vijftien jaar bezig met het opbouwen van onze zaak, en dankzij het winnen van de 'Horeca Award' zitten we in een stroomversnelling en dat willen graag nog wat aanhouden."

Toch zien Nathalie en Margot al een beetje uit naar de toekomst. "We zullen een ander leven hebben", zegt Margot. "In de namiddag zal er tijd zijn voor een ritje met de moto, een barbecuetje met onze gasten ... maar dat is toekomstmuziek. We staan nog te graag in De Ouden Ambacht tussen onze trouwe klanten."

De Bed & Breakfast 'Eb & Vloed' hebben Nathalie en Margot opgevat zoals ze die graag zelf ervaren. "We hebben zelf genoeg gelogeerd in B&B's om te weten wat de meeste mensen graag hebben. Daarom hebben we ook gekozen voor aparte badkamers in plaats van een scheidingswand in een slaapkamer waar dan een wc is in geplaatst. In een B&B ben je closer bij de mensen dan in een hotel, toch gaan we nooit bijzitten aan het ontbijt. Wel kom ik eens langs met mijn kopje koffie in de hand om een praatje maken, en soms gebeurt het dat we een uur aan de babbel zijn met de logies."

Het ontbijt wordt geserveerd buiten in de tuin of in de veranda, een taak die is weggelegd voor Nathalie. "In het begin lieten we de mensen in onze keuken eten, maar dan heb je op een bepaald moment geen privé meer", zegt Nathalie. "In de veranda en in ons huis hebben camera's laten installeren zodat we toch oogje in het zeil kunnen houden terwijl we in ons restaurant aan het werk zijn."

"De meeste mensen die naar de B&B komen zijn toffe mensen", zegt Nathalie. "Onlangs kwam er een welgesteld Duits koppel eten bij ons in het restaurant, ik zag het aan hun dikke auto dat ze voor de deur parkeerden. Ze hadden hun hotel mis boekt en zaten in een timesharing waar tijdens het verblijf niet werd gekuist en handdoeken niet werden ververst. Drie dagen zijn ze bij ons komen eten, de volgende keer komen ze bij ons logeren. Zijn dikke auto mag meneer in onze garage zetten. Ik zet de mijne wel buiten", lacht Nathalie. "Zelf ben ik een fervent motorrijdster, motards weten dat ze welkom zijn. En ja, ook zij mogen ook hun dierbare machine in de garage zetten."

Steeds een gezellige drukte in restaurant 'Den Ouden Ambacht'.

Het gebeurt uiterst zelden, maar af en toe kunnen er eens 'rare' klanten tussen zitten. "Er logeerde een koppel bij ons met drie kinderen waarvan de man 's morgens plots verdwenen was", zegt Margot. "Man en vrouw waren in ruzie gekomen ... de man had doodgewoon de trein terug naar huis genomen en zijn gezin hier achtergelaten in Blankenberge."

Nathalie en Margot weten van aanpakken, en zijn zeer commercieel. "Geregeld lanceren we acties op Facebook voor Den Ouden Ambacht en voor de B&B, een flesje cava met Valentijn of een aperitief van het huis. Dat kost iets, maar dat weegt niet op tegen de publiciteit die je ervoor in ruil krijgt."

Heel recent hebben Nathalie en Margot totaal onverwacht de voedingsinspectie over de vloer gekregen in het restaurant. "Net als op TV", zegt Margot. "Een man met een wit schort aan en een vrouw met computer en mobiel printertje in de hand. Het enige minpuntje was het feit dat thermometer in de frigo niet direct zichtbaar was. Hij lag helemaal achterin. Meer hadden ze echt niet op te merken. Zij zien meteen als ze ergens binnen komen of het proper is of niet, en bij ons mag het gezien worden. De garnalen die vandaag binnenkomen, worden de dag zelf geserveerd. Van mij mogen ze dergelijke controles meer doen, want sommige horecauitbaters maken de business kapot omdat ze rommel geven. Wij gaan steeds voor kwaliteit. Altijd!"

Restaurant 'Den Ouden Ambacht' is gelegen in de Leopoldstraat 10 in Blankenberge. B&B Eb & Vloed langs de Brugsesteenweg 76 in Blankenberge/Uitkerke. Reserveren kan via het nummer ☎ +32 478/44 78 50. Meer info op: www.denoudenambacht.be.