© Krant van Blankenberge | Een Vissersleven: Leven of Hel
Auteur Dany De Soete Een Vissersleven: Hemel of Hel :: E-Boats of S-Boten ::

De geallieerden hebben altijd gesproken van de E-boats (Enemy War Motorboats). De Duitse 'Schnellboten' waren meer torpedoboten dan vedetten. In 1914-1918 hadden de Duitsers reeds echte torpedoboten (torpedo als belangrijkste wapen) gebruikt (bv. Marinekorps Flandern) waarvan enkele vaartuigen in onze 'Corps des torpilleurs et Marins' werden gebruikt.

Bij het herbouwen van de Duitse Marine vanaf 1933 werd een nieuwe torpedoboot ontworpen. Deze vaartuigen werden uitgerust met drie dieselmotoren Daimler-Benz van 120 PK,16 cilinders en bereikten een snelheid van 35 knopen. Ze hadden een 18-koppige bemanning, vier torpedo's, een licht kanon, automatische wapens en soms acht mijnen. Zij waren zeer zeewaardig en hadden een lange actieradius. Dankzij de dieselmotoren waren ze heel wat veiliger wat het gevaar van brand of ontploffing betreft dan vaartuigen met benzinemotoren. Zij hadden een lengte van 32 meter en een verplaatsing van 78 ton. Later werd de snelheid tot 40 knopen gebracht en de bemanning bereikte 30 koppen.

Op 8 mei 1945 kregen de geallieerden de overgave van 91 dergelijke eenheden. Zij werden uitsluitend verdeeld tussen Engeland, De Verenigde Staten en Rusland. Door hun nachtelijke aanvallen hebben zij de Oostelijke- en Zuidelijke kusten van Engeland onveilig gemaakt: daardoor de bijnaam van E-Boats Alley.

lees verder
© www.krantvanblankenberge.be