Krant van Blankenberge | In de Kijker
Blankenberge: 06/12/2013 Didier's BusiMatch ... meer dan zomaar een sociale mediasite Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan BusiMatch. De sociale mediasite BusiMatch, het geesteskind van onze stadsgenoot Didier Van Canneyt moet tegen maart 2014 volledig operationeel zijn. Wij van de Krant van Blankenberge gingen bij hem langs voor een uitgebreide babbel over zijn nieuwste project ... Didier Van Canneyt

Onze 42 jarige stadsgenoot Didier Van Canneyt is een bezige bij, een vat vol ideeën, en last but not least vooral een pionier. In 1996 toen er van internet nog maar amper sprake was startte Didier met zijn reclamebureau DVC-Graphics. Nu 17 jaar later is het bloeiend bedrijf gelegen in de Scharebrugstraat naast het containerpark in Blankenberge bekend tot ver buiten onze stadsgrenzen.

"De bedoeling van DVC-Graphics was en is nog steeds andere mensen helpen die zelf een bedrijf willen opstarten", aldus Didier ... "ik lever alle promotiemateriaal om nieuwe maar ook bestaande zaken bekendheid te geven, T-shirts, stickers, flyers, kleefletters, noem maar op ik heb het in huis."

Een twaalftal jaar geleden bracht Didier als één van de eerste een cd-rom op de markt. Het schijfje van 650 megabyte stond boordevol materiaal die je kon gebruiken om een eigen website te maken. Zelf beschikt onze 'busiman' over een 25-tal websites! "Elke site is gemaakt in functie weeral om mensen op weg te helpen", verduidelijkt Didier. "Bijvoorbeeld ... hebben ze een website nodig dan kunnen ze terecht op www.mijn-site.be, organiseren ze een feestje ... dan kunnen ze zelf hun affiche aanmaken op www.partypsd.com, en ga zo maar door."

In de voetsporen van Facebook ...

Om al deze sites te centraliseren en onder de aandacht te brengen van een ruim publiek creëerde Didier de overkoepelende website BusiMatch. Onze stadsgenoot wil met BusiMatch in de voetsporen treden van Facebook.

"BusiMatch heeft hetzelfde principe als Facebook", zegt Didier ... "alleen, het biedt veel meer. BusiMatch is opgesplitst in twee categorieën, profits en non-profits. Zelfstandigen kunnen producten plaatsen in de BusiMatch-store, in ruil daarvoor mogen ze gratis reclame maken. Anderen, non-profits dus kunnen BusiMatch gebruiken op dezelfde manier als Facebook, met dat verschil dat ze hier punten verdienen telkens als ze iets posten. Met de behaalde punten kunnen ze de producten aankopen die geplaatst werden door de bedrijven. Met andere woorden een win-winsituatie voor iedereen!"

Didier Van Canneyt "Ik weet dat ze soms zeggen van mij dat ik een rare ben, maar dat zeiden ze van Einstein ook. Ik ben wel Einstein niet maar een rare wellicht wel."

Een account aanmaken bij BusiMatch is reuze gemakkelijk en gratis. Van zodra je bent ingelogd kom je op de tijdlijn terecht waar je kan zien wat anderen hebben gepost, precies zoals op Facebook. "Maar BusiMatch is echter veel uitgebreider en biedt ook meer mogelijkheden", zegt Didier. "Dagelijks plaatsen miljoenen mensen berichten op Facebook, en wat krijgen ze ervoor, niets! Bij BusiMatch hebben ze tenminste nog een reden om dit te doen ... telkens ze iets posten, een bericht, foto, filmpje, enz ... zijn er punten te verdienen waarmee producten kunnen worden aangekocht in de BusiMatch-store. Je kunt maximum 100 punten per dag inzamelen. Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar eens je een account hebt aangemaakt wordt alles algauw duidelijk ... ik zou zeggen gewoon doen!"

Busiman

De officiële release van BusiMatch staat gepland voor maart 2014. De sociale mediasite is beschikbaar in vijf talen, Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. Didier gelooft rotsvast in zijn nieuw geesteskind. "Ik heb er heel veel tijd, energie en geld ingestopt, maar ik geloof in 'the secret' en het zal me lukken om de mensen te overtuigen. Busimatch kan uitgroeien tot een wereldbedrijf. Ik weet dat ze soms zeggen van mij dat ik een rare ben, maar dat zeiden ze van Einstein ook. Ik ben wel Einstein niet maar een rare wellicht wel", lacht Didier.

Momenteel worden de laatste kinderziektes uit BusiMatch gehaald en nog enkele aanpassingen doorgevoerd. In tegenstelling tot andere mediasites zul je met één klik je bericht kunnen delen op je Facebook, Twitter, Google+ account enz ... Wie dit wil kan op BusiMatch een groep aanmaken of een blog starten. Ook de lay-out van je profielpagina kun je volledig aanpassen aan je eigen wensen. Er is een gratis professioneel beeldbewerkingsprogramma geïntegreerd in de website waarmee je foto's kunt bewerken vooraleer je ze post op je tijdlijn. "Alles, maar dan ook alles wat je ooit hebt geplaatst op BusiMatch kun je probleemloos terugvinden in je persoonlijke mappen, Mijn Afbeeldingen, Mijn Vrienden, Mijn geluiden, Mijn Video's, Mijn Blog, Mijn Events, enz ... echt heel overzichtelijk!", zegt Didier.

Alle mogelijkheden die BusiMatch te bieden heeft hier uit de doeken doen is voor ons onbegonnen werk. Het gesprek dat we hadden met Didier 'busiman' Van Canneyt heeft namelijk ongeveer een tweetal uurtjes geduurd. Het was reuze interessant en wij hebben alvast een account aangemaakt ...

Op dit moment telt BusiMatch een 400-tal leden en krijgt Didier reeds de steun van een aantal sponsors die ook geloven in het welslagen van zijn project. "Als alles meezit hoop ik dat BusiMatch binnen drie jaar even populair mag zijn in West-Vlaanderen zoals Facebook dat is wereldwijd", besluit Didier.

Interesse gekregen in BusiMatch na het lezen van dit artikel ... neem alvast een kijkje op www.busimatch.com

© www.krantvanblankenberge.be