Krant van Blankenberge | In de Kijker
Blankenberge: 25/05/2015 Linda De Mey bepaalt binnenkort haar eigen agenda Linda De Mey is werkzaam binnen de Dienst Toerisme sinds 1978, in het begin achter de balie en in een later stadium als diensthoofd. Binnenkort neemt ze afscheid van haar job en de collega's. Na 37 jaar inzet voor de stad Blankenberge en in het bijzonder voor het toerisme mag Linda weldra haar eigen agenda bepalen en genieten van een welverdiende superlange vakantie.
Linda De Mey
Linda De Mey op één van haar favoriete locaties in Blankenberge.

Met het nakend afscheid van Linda De Mey verliest onze stad ongetwijfeld één van haar voornaamste personeelsleden. Als echte Blankenbergse en diensthoofd van de Toeristische Dienst weet ze als geen ander het reilen en zeilen in ons steedje.

Maandag 15 juni is haar laatste werkdag en neemt Linda definitief afscheid van de job die ze naar eigen zeggen steeds met veel enthousiasme heeft ingevuld. We zullen haar missen want ook wij waren steeds welkom op haar bureau als we de laatste nieuwtjes op toeristisch vlak wilden sprokkelen. Nu maken we tijd voor een laatste babbel met Linda, al zullen we het deze keer niet hebben over de komende evenementen die op stapel staan ...

Zoals steeds worden we verwend met een kopje koffie en steken maar meteen van wal met onze eerste vraag. Hoe is Linda De Mey terechtgekomen bij de toeristische dienst?

"Eigenlijk heb ik een diploma regentaat Nederlands, Engels en Duits", vertelt Linda. "Eens afgestudeerd in 1975 was het de bedoeling om in het onderwijs te staan. Dat heb ik trouwens ook gedaan gedurende een drietal jaar als interim in verschillende scholen in de regio. In die tijd was het heel moeilijk om een vaste job te vinden in het onderwijs."

Linda De Mey: "Ons takenpakket bestond toen vooral uit informatie verstrekken en mensen aan een hotelkamer helpen. Van gsm en e-mail was er immers nog geen sprake."

"Met de Wet Spitaels werden er verschillende projecten in het leven geroepen om werklozen aan een job te helpen. Op die manier kon ook het stadsbestuur gesubsidieerd mensen in dienst nemen. Zo kon ik samen met nog een aantal anderen in '78 aan de slag bij één van de stadsdiensten. Door mijn talenopleiding ging mijn voorkeur uit naar de toeristische sector. Aanvankelijk was het de bedoeling om enkel het toeristisch seizoen mee te pikken en nadien opnieuw uit te kijken naar een job in het onderwijs. Maar uiteindelijk het heeft mijn leven een andere wending genomen", lacht Linda.

Linda De Mey begon haar carrière bij de Dienst Toerisme als baliemedewerkster op 26 juni 1978 vlak voor het begin van het toeristisch seizoen. "Het werk beviel me prima en toen ik van verschillende collega's uit het onderwijs vernam dat er in het nieuw schooljaar nog steeds geen zekerheid was op een vaste job ben ik dan maar gebleven, temeer omdat het werk me veel voldoening gaf."

"Ons takenpakket bestond toen vooral uit informatie verstrekken en mensen aan een hotelkamer helpen. Toeristen die voor een lange periode op vakantie kwamen boekten op voorhand. Korte verblijvers stonden hier op verlengde weekends of als het mooi weer was gewoon aan te schuiven met valiezen, kinderen, hond en bij wijze van spreken ook de papegaai bij zich om een kamer te boeken. In die tijd was er van gsm en e-mail immers nog geen sprake. Alle boekingen en hotelreservaties verliepen via vaste telefoon ofwel rechtstreeks aan de balie van de toeristische dienst. Door de jaren heen hebben we echt wel een communicatierevolutie meegemaakt waarbij we steeds mee zijn geëvolueerd. Niettegenstaande dit is ons systeem met de rode en groene lampjes, waarbij de toeristen hier aan de gevel kunnen zien of er al dan niet een hotelkamer vrij is, nog steeds efficiënt en wordt het nog dagelijks geraadpleegd."

lees deel 2

© www.krantvanblankenberge.be